12. Kullervo Rainio (24.11.2001)
Kullervo Rainio 24.11.2001 Luonnonfilosofian seura
Hyvät luonnonfilosofit, erityisesti Heikki Mäntylä!
Heikki Mäntylän kanssa olen absoluuttisesti eri mieltä - nimittäin yhdestä asiasta: Hän väittää, että "Havukka-ahon ajattelijan" kirjoittaja on Pentti Huovinen. Minä väitän, että hän on Veikko Huovinen. Ja mistä tämä tieto on peräisin? Kirjallisuustieteestä! - Kaikille humanististen tieteiden halventajille ja pilkkaajille: Katsokaa, mistä te siis löydätte varmaa tietoa !
Muun suhteen onkin sitten jo vaikeampi esittää eriävää kantaa - pikemminkin päinvastoin. Heikillä on ollut ilmeinen inspiraatio ja hänen esityksensä on taaskin kuin valoraketti tieteen rintamalinjojen yllä: piiloon ei pääse kukaan, kaikkein vähiten Anto Leikola.
Minua miellytti "historiallinen" yhteenveto "kaiken selittävistä teorioista". Jos jokin on meidän ajallemme tyypillistä, niin varmaan se vakaa käsitys, että nyt lopultakin kaikenlaisten naurettavien harhailujen jälkeen on päästy perille siitä, mitä maailma on ja että tämä tieto on vain pientä pintasilausta vailla. Ei ainakaan tunnu olevan vähintäkään epäilystä siitä, millä tavalla eli millä metodilla tuo loppusilaus on tehtävä.
Heikki on hyvin nähnyt asian. Tätä taustaa vasten alkaa kasvaa huoli siitä, mitä tapahtuu, kun esimerkiksi se historiallinen näkemys, joka annetaan kouluissa, näyttää kapenevan kapenemistaan ja koululaisten tiedot historiallisista seikoista kutistuvan olemattomiin. Jos nykynuoret eivät pääse osallisiksi historian keskeisestä kertomuksesta - siitä, miten ihmisiä on huiputettu kautta aikojen heistähän tulee tosikkoja ja nenärenkaasta vedettäviä nautoja.
Tämä ohimennen sanottuna.
Heikin luettelo meidän aikamme "jumalankorvikkeista" on kerrassaan nautittava esitys:
Jumalan luomistyö on korvattu selittämättömällä Big-Bangilla. Jumalan voimat on korvattu neljällä selittämättömillä voimalla: gravitaatiovoimalla, sähkömagneettisella voimalla, heikolla ydinvoimalla ja vahvalla ydinvoimalla. Jumalan ohjaus on korvattu selittämättömällä evoluutiolla. Sielu on korvattu selittämättömällä geneettisellä informaatiolla ja selittämättömillä aivojen sähkö-kemiallisilla impulsseilla. Tällaisia uskomuksia sisältyy nykyteorioihin. Kun materia ja hiukkaset eivät riitä kaiken selittäjiksi, on pakko edelleen käyttää apuna abstraktimpia käsitteitä. Kutsutaanko niitä Jumalaksi vai joksikin muuksi, on periaatteessa makuasia.
Kun luetteloa tarkkaan katsoo, että yhdessä suhteessa Jumalaa ei ole pystytty korvaamaan: Jumalaa olemassaolon merkityksen antajana ja absoluuttisten arvojen lähteenä ei ole korvattu millään. Siksi on paljon niitä, joille elämällä ei ole mitään merkitystä ja joilla ei ole uskottavia absoluuttisia arvoja. (Tilanne meidän kulttuurissamme ie kuitenkaan ole niin toivoton kuin miltä ensi silmäyksellä näyttää. Kysymyshän ei ole Jumalan suhteen teoretisoinnista vaan kokemuksesta. Sitä, että olemassaolomme on merkityksellinen, ei voi teoreettisesti todistaa, mutta sen voi kokea - "sydämellään", niinkuin sanovat prinssi Charles ja muut yksinkertaiset ihmiset.) ---
En malta olla siteerattamatta lopuksi Big Bangiä joskus aikoinaan korvannutta luomiskertomusta Savosta, tarkemmin sanoen Sulkavan pitäjästä:
Big Bang savolaisittain
eli luomiskertomus Sulkavan pitäjästä:
"Alussa olj olluna kaekki tyhjee. Ainuvastaa merta olj ollunna. Paholaene olj uiskennelluna sorsan hahmossa meren pinnala. Jumala on kahelluna merta ja huohmana sorsan. Olj kysynä, jotta: ‘Kukas työ outte?’ Sorsa olj vastana, että: ‘Minä oun paholaene.’ Jumala olj lyönä kepilä paholaesta ja sanona: ‘Sukellappas pohjaa ja ota sieltä muttoo.’ Paholaene olj sukeltana ja tuona sieltä muttoo suupielissää. Mutta toesee suuposkeesa se olj jättänä sitä muttoo ja ruvena siihen tukehtummaa. Olj oekeen turvona. Jumala ku olj ensi roeskaottana muvan poes käsistää, nii siitä olj tullunna muat. Sitte olj käskenä paholaesta kakasemmaa. Paholaene olj sylökenä muva suustaa, ja siitä olj tulluna kaekki vuoret." (Seppänen, Paavo: Sulkavan historia I, s. 17.)
Kullervo Rainio